I detta avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om kommunikation och samspel i förskolan, med fokus på undervisning i naturvetenskap.
Vi diskuterar vardaglig och vetenskaplig kunskap, hur man kan arbeta med en naturvetenskapande attityd, och varför det är viktigt att vara medveten om bakomliggande teorier när man arbetar med forskningsresultat i undervisningen. Vi tar också upp olika samtalsstrategier, och hur man kan locka fram och arbeta vidare med barns nyfikenhet.
Gäster är Ulrika Wessel, förskollärare och pedagogisk utvecklare i Krokoms kommun, och Karolina Fredriksson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
Lyssna på avsnitt 12, Samspel och kommunikation i förskolan
Läs avsnitt 12, Samspel och kommunikation i förskolan
Översikten Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan finns att läsa och ladda ner som pdf på Skolforskningsportalen. Där finns också tips från lärare och diskussionsfrågor.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.