Vi pratar om vikten av ett aktivt ledarskap, betydelsen av positiva relationer och vikten av förebyggande arbete. Vi diskuterar även hur man kan använda sig av systematiska forskningssammanställningar, i synnerhet denna metaöversikt, i arbetet.
Dagens gäster är Linda Frenning, kommunövergripande specialpedagog i Södertälje kommun, och Alva Appelgren vid Skolforskningsinstitutet.
Lyssna på avsnitt 18: Lärares ledarskap främjar studiero i klassrummet.
Avsnittet spelade in på distans i december 2021.
Den systematiska metaöversikten Främja studiero i klassrummet – lärares ledarskap finns att läsa i fulltext på Skolforskningsportalen. Där kan du också få inspiration i form av diskussionsfrågor och läsa en artikel om två lärares arbete med att granska översikten.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.