I detta avsnitt av Skolforskningspodden tar vi avstamp i rapporten Kroppsligt lärande i språkdidaktik. Vi diskuterar begreppet ”kroppsligt lärande”, och olika aktiviteter i undervisningen som tar sin utgångspunkt i kroppens roll, som exempelvis dramaövningar. Vi pratar också om autentiska situationer och hur man kan arbeta med elever i olika åldrar.
Dagens gäster är Camilla Bardel, professor i moderna språk med didaktisk inriktning, och Sara Andersson, förstelärare i språkutveckling. Programledare är Anna Hedman.
Lyssna på avsnitt 36: Kroppsligt lärande i språkundervisningen
Avsnittet spelades in i april 2024.
På skolforskningsportalen.se finns rapporten att läsa och ladda ner som pdf.
Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.