2020-06-04 14:33Senaste nytt

Avsnitt 6: Att lära på avstånd

Poddavsnitt 6: Att lära på avstånd, bilder på två forskare och en programledarePoddavsnitt 6: Att lära på avstånd, bilder på två forskare och en programledare

I dagens avsnitt av Skolforskningspodden pratar vi om distansundervisning och Att lära på avstånd, en ny rapport i Skolforsknings-institutets serie Sammanfattar och kommenterar.

Vi får ta del av resultat som visar att kvaliteten i undervisningen är viktigare än hur lektioner förmedlas, men också att motivationen stärks om eleverna får stöd av varandra, och att det viktigt att se till att alla elever har tillgång till den teknik som behövs.

Både den internationella översikten och rapporten Att lära på avstånd är framtagna som stöd för lärare under coronapandemin, men det är viktigt att poängtera att studierna som ingår är gjorda före epidemins utbrott. Detta innebär att resultaten kan vara intressanta även i ett längre perspektiv, när vi inte längre befinner oss i en krissituation.

Gäster är Stefan Hrastinski, professor vid enheten för digitalt lärande vid KTH, och Pontus Wallin, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.

Avsnittet spelades in i maj 2020.

Lyssna på avsnitt 6, Att lära på avstånd
Läs avsnitt 6, Att lära på avstånd

Om du vill läsa rapporten Att lära på avstånd i fulltext kan du göra det på Skolforskningsportalen. Där kan du också få inspiration för att upptäcka och lära dig mer om den internationella översikten som rapporten sammanfattar och kommenterar.

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet. Foto: Anna Hedman.



Om Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.