Skolgården är ett samarbete mellan Sveriges skolmyndigheter, där vi samlas för att diskutera, inspirera och sprida kunskap samt forskningsresultat.
På Bokmässan kommer du att hitta följande myndigheter i montern: Sameskolstyrelsen, Skolforskningsinstitutet, Skolinspektionen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Gemensamt för skolmyndigheterna är att bidra till goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande samt till förbättrade kunskapsresultat för elever.
Välkommen att besöka Sveriges fem skolmyndigheter på Skolgården, vår gemensamma mötesplats där vi lyfter aktuella frågor, resultat och reflektioner från våra respektive verksamheter.
Tid och plats: torsdag 26 september kl. 10.00, monter C04:32
Välkommen till invigningen av Skolgården som är ett samarbete mellan Sveriges skolmyndigheter. Våra fem myndighetschefer finns på plats och kommer att tala om främjande av läsning och vikten av samverkan för att eleverna ska få en bra utbildning.
Representanter från de fem myndigheterna finns på plats i monter CO4:32 på Bokmässan. Vi bjuder på samtal och svarar på frågor.
Torsdag 26 september kl. 11.00–11.20: Undervisning på vetenskaplig grund – hur gör vi? Medverkande: Christina Månberg, direktör, och Karolina Fredriksson Erson, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet
Torsdag 26 september kl. 14.40–15.00: Hur kan skolor lyckas med demokratiuppdraget? Medverkande: Mikael Persson, professor, Göteborgs universitet, Hugo Wester, undervisningsråd, Skolverket och Helén Ängmo, gd, Skolinspektionen.
Fredag 27 september kl. 12.45–13.05: Jämställdhet i fokus Medverkande: Annika Lindgren, undervisningsråd, Skolverket, och Ilana Manneh, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet
Fredag 27 september kl. 13.30–13.50: Hur ska man veta vad forskningen säger? Medverkande: Edita Sabanovic, rektor, Jönköping, och Anna Hedman, forskningsredaktör och kommunikatör, Skolforskningsinstitutet
Lördag 28 september kl. 12.45–13.05: Läxor och likvärdighet Medverkande: Lilian Helgason, ordförande, Sveriges Elevråd, och Alva Appelgren, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet
Söndag 29 september kl. 10.00–10.20: Studiero i klassrummet Medverkande: Liza Torell och Helen Nyrud, lärare, och Alva Appelgren, forskare och projektledare, Skolforskningsinstitutet
Skolforskningsinstitutets studie Teaching Socioscientific Issues: A Systematic Review har publicerats i den högt rankade tidskriften Science & Education.
Studien, som har gjorts av Per Högström, Niklas Gericke, Johan Wallin och Eva Bergman, är en vidareutveckling av institutets systematiska kartläggning Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.
Läs pressmeddelandet (på engelska)
I poddavsnittet, som handlar om aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen, diskuterar vi stereotypa föreställningar, maktförhållanden och hur man kan arbeta för att vidga elevers intressen och kunskaper. Vi lyfter även betydelsen av att ta hänsyn till skillnader inom gruppen flickor och gruppen pojkar och vilka individer som gynnas av ett visst arbetssätt.
Lyssna på Skolforskningspodden, avsnitt 39
Torsdag 26 september kl. 11.35–11.50
Presentationen på Forskartorget på Bokmässan, om aktuell forskning om hur ett aktivt och medvetet jämställdhetsarbete kan bidra till både flickors och pojkars lärande och utveckling, livesänds på forskartorget.se.
Fredag 27 september kl. 9.00–15.00
Vi ses i ForskarFredags lärarhörna på forskarmässan på AlbaNova universitetscentrum i Stockholm. Välkommen in i hörnan och prata med oss om systematiska forskningssammanställningar – och ta en fika!
NATDID, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Linköpings universitet, arrangerar i samarbete med Mittuniversitetet, Malmö universitet och Skolforskningsinstitutet en dag för samtal, idé- och kunskapsutbyten om hur forskning kan bidra till att utveckla undervisning inom naturvetenskapsämnena och teknik.
Läs om programmet i Sundsvall 30 oktober och i Malmö 6 november.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.