I dag publicerar vi en systematisk forskningssammanställning om skrivundervisning.
Att kunna skriva är viktigt i många skolämnen. Därför har den tidiga skrivundervisningen stor betydelse för hur bra elever lyckas i skolan och för att utveckla sin egen identitet.
Skrivande är också en nödvändig färdighet för att senare kunna delta i arbetslivet och samhället. Att lära sig skriva är en komplicerad process som kan börja redan i förskolan och pågå genom hela skolgången. Forskningssammanställningen fokuserar på skrivundervisning som hjälper elever i F–3 att utveckla sin handskrift, stavning och textkvalitet.
I sammanställningen presenteras resultat om undervisning som stödjer skrivutvecklingen i följande fem kategorier:
Samtal om text.
Explicit skrivstrategiundervisning.
Meningsfulla kontexter.
Explicit stavningsundervisning.
Mångsidig handskriftsundervisning.
– Forskningssammanställningen bidrar med olika arbetssätt som lärare kan använda i sin undervisning, säger Eva Bergman, forskningssammanställningens projektledare. – Eftersom skrivande är väldigt komplext behövs en balanserad skrivundervisning med ett helhetstänkande, fortsätter Eva Bergman.
Kunskapsutveckling i både läsning och skrivning är grundläggande för att eleverna ska nå målen och det har varit stort fokus på att främja elevers läskunskaper.
– Skrivande är ett område som uppmärksammats i mindre grad än läsning inom svensk skolforskning, säger Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg. – Därför är forskningssammanställningen som lanseras idag ytterst angelägen, fortsätter Christina Månberg.
Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av forskningsresultaten.
På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.
***
Skolforskningsinstitutet, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har fått i uppdrag av regeringen att ta fram kunskapssammanställningar inom områdena elevhälsa och stöd.
Syftet med uppdraget är att bidra till att förbättra verksammas möjligheter att välja effektiva arbetssätt och insatser, i syfte att elever ska nå utbildningens mål.
Vi har inlett arbetet med en systematisk forskningssammanställning om undervisning och lärande i fysik.
Syftet är att ge lärare kunskap om hur fysikundervisningen kan utvecklas och bedrivas för att skapa förutsättningar för elevers lärande i och om fysik. Forskningssammanställningen vänder sig till lärare som undervisar på högstadiet och i gymnasieskolan.
Läs om forskningssammanställningen
Arbetet med systematiska forskningssammanställningar går över tid genom flera faser, från inventering av lärares och förskollärares behov av kunskap från forskningen, fram till resultat och slutsatser.
Läs om vår metod för att arbeta fram en systematisk översikt.
Missade du programpunkten på Forskartorget om jämställdhet i undervisningen?
På Skolforskningsportalen kan du se den inspelade presentationen.
På webbplatsen Skolforskningsportalen finns intervjuer, artiklar, poddavsnitt, diskussionsfrågor och annat som kan inspirera till att upptäcka forskningssammanställningarna. Läs, lyssna och inspireras!
På Lärarnas forskningskonferens, 29 oktober kl. 10.10, presenterar vi de forskningsprojekt som har beviljats bidrag för praktiknära skolforskning. I år hålls konferensen på Quality Hotel Globe och Kunskapsgymnasiet Globen i Stockholm.
Bidragsbesluten publiceras även på vår webbplats skolfi.se
Vi presenterar bidragsbeslut och är på plats hela dagen på Kunskapsgymnasiet Globen med ett bokbord.
Konferensen Teori och praktik i samverkan, en mötesplats för praktiker och forskare.
Forskningsbaserad undervisning
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, konferens för samtal, idé- och kunskaps-utbyten om hur forskning kan tillämpas i undervisningen.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.