2024-12-05 13:49Senaste nytt

Nr 67, december 2024

Lärare och elever i klassrumLärare och elever i klassrum

Forskningssammanställning om undervisning i spanska, tyska och franska lanseras i dag

Muntlig kommunikation i moderna språk

I forskningssammanställningen ingår studier som har undersökt undervisning som kan främja elevers muntliga kommunikation i moderna språk.

– När elever lär sig ett nytt främmande språk kan klassrummet vara den enda plats där de kommer i kontakt med språket, berättar Alva Appelgren, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet. Det innebär att läraren har en viktig roll i att utforma undervisningen.

Lärare kan skapa gynnsamma förutsättningar för att elevernas muntliga kommunikation ska utvecklas, till exempel genom att

  • uppmuntra till spontant tal på målspråket i klassrummet
  • skapa verklighetsnära och kommunikativa uppgifter.

Forskningssammanställningen visar att även återkoppling bidrar till att föra elevernas muntliga kommunikation framåt.

– Ett sätt att ge återkoppling på är att omformulera det som eleven har sagt på ett sätt som korrigerar felet, men inte uppmärksammar misstaget utan låter konversationen flyta på. Ett annat sätt är att uppmärksamma eleven på misstaget och hjälpa till så att eleven rättar sig själv, säger Alva Appelgren.

– Min förhoppning är att forskningssammanställningen ska ge lärare inspiration till att utforma undervisning på vetenskaplig grund och att skapa en lärandemiljö där eleverna vill och vågar tala – och får stöd i att utveckla sin muntliga kommunikation, säger Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg.

Muntlig kommunikation i moderna språk – lärares undervisning, finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av resultaten.

På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.

Forskningsfinansiering

Bidragsbeslut

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Projekten delar på sammantaget drygt 35 miljoner kronor över en treårsperiod.

Forskningsprojekten ska genomföras inom grundskolan, specialskolan och gymnasieskolan och kommer bland annat att studera historiebruk, algebra, litteraturundervisning och ordinlärning.

Läs om forskningsprojekten

Skolforskningsinstitutets forskningsprofil

Vi ses

22–23 januari på Växjökonferensen

Välkommen till vårt bokbord i utställningen på Växjökonferensen och prata med oss om våra forskningssammanställningar och andra rapporter.

4–6 februari på Mötesplats Gymnasieskola 2025

På Skolverkets digitala konferens Mötesplats Gymnasieskola 2025 presenterar vi nya forskningssammanställningar.

God helg!

Det här är sista numret av nyhetsbrevet för i år, och därför passar vi redan nu på att önska alla läsare en god jul och ett gott nytt år.

Under helgerna har vi begränsad bemanning på kansliet, kontakta oss enklast via mejl: info@skolfi.se. Här finns övriga kontaktuppgifter.

Jullovstips

I Skolforskningspodden intervjuas forskare, lärare och andra verksamma inom skola och förskola. Samtalen har ofta våra forskningssammanställningar som utgångspunkt, eller den praktiknära forskning som vi finansierar. Ämnena varierar och handlar om undervisning från förskolan till och med vuxenutbildningen.

Lyssna på Skolforskningspodden – där undervisning och forskning möts.



Om Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.


Kontaktpersoner

Kommunikationschef
Eva Grönlund