Utlysningen öppnar 12 mars kl. 14.00 och stänger 7 maj kl. 14.00.
Inriktning för 2025 års utlysning av forskningsbidrag: Metoder och arbetssätt i undervisningens planering, genomförande och utvärdering som bidrar till barns och elevers utveckling och lärande.
Vid utlysningen 2024 beviljades åtta projekt forskningsbidrag med sammantaget drygt 35 miljoner kronor över en treårsperiod. Projekten ska genomföras i grundskolan, specialskolan och gymnasieskolan.
De åtta beviljade forskningsprojekten, som bland annat kommer att studera inkluderande NO och förståelse av politiskt ansvar, presenteras utförligt på vår webbplats.
Skolfrånvaro har en negativ påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter.
En ny översikt av internationell forskning från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) visar på insatser som kan göra skillnad.
Ett positivt skolklimat, stöd vid övergångar mellan stadier och skolformer samt samarbete med vårdnadshavare är några insatser som har effekt.
Översikten om skolnärvaro är en del av regeringsuppdraget att ta fram kunskapssammanställningar inom områdena elevhälsa och stöd som Skolverket, Skolforskningsinstitutet och SPSM har fått.
Slutredovisning av regeringsuppdrag
6 mars hålls Lärarnas skolutvecklingskonferens på Aggarpsskolan i Svedala. Vi är på plats med ett bokbord, kom gärna och prata med oss om våra forskningssammanställningar och andra rapporter.
15 mars är det dags igen för den internationella skolkonferensen researchED på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Skolforskningsinstitutet medverkar i utställningen, vi ses där!
Skolforskningsinstitutet söker flera forskare/projektledare för vikariat samt en vetenskaplig ledare tillika forskare/projektledare. Läs om de lediga tjänsterna.
Sista ansökningsdag är 10 februari.
Vi har vuxit ur kontoret på Hemvärnsgatan i Solna och 17 februari går flyttlasset till de nya lokalerna på Västgötagatan 5 i Stockholm.
Postadressen kommer att ändras framöver, men vi nås på mejl och telefon som tidigare.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.