2025-06-19 13:59Senaste nytt

Nr 70, juni 2025

Elev som läser

Självständig tyst läsning med tillägg – ny rapport

Självständig tyst läsning (STL) innebär att elever läser en egenvald text under tystnad och bygger på en idé om en positiv lässpiral, det vill säga att elever som läser mycket utvecklar en god läsförmåga, som i sin tur leder till ett större intresse för läsning och att de läser ännu mer.

− Forskningsöversikten som vi har sammanfattat och kommenterat visar att tillägg till STL på kort sikt kan bidra positivt till elevers utveckling av läsförmågan, särskilt för elever med risk att utveckla lässvårigheter, säger Lisa Jonsson, Skolforskningsinstitutets projektledare för rapporten.

I rapporten kommenterar vi översiktens resultat om tilläggens effekt med utgångspunkt i tidigare forskning om faktorer som driver elevers läsmotivation. − Jag hoppas att rapporten kan ge lärare kunskap om hur läsundervisningen, inklusive STL, kan bidra till en positiv utvecklingsspiral för elevers läsförmåga men också motivation och läsmängd, säger Lisa Jonsson.

Självständig tyst läsning med tillägg – effekter på elevers läsförmåga, motivation och läsvanor finns att läsa och ladda ner som pdf på vår webbplats.

 

I serien Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar återger vi vad internationella forskningsöversikter säger. För att göra resultaten relevanta för förskollärare och lärare i Sverige kommenterar vi dem också ur ett svenskt perspektiv.

Att lära demokrati – nu som bokkapitel

En omarbetad version av den systematiska forskningssammanställningen Att lära demokrati – lärares arbetssätt i fokus har publicerats som bokkapitel i Research Handbook on Education and Democracy.

Kapitlet i den vetenskapliga boken har skrivits av Pontus Wallin, Maria Olson och Mikael Persson och finns även att läsa här.

Att lära demokrati – lärares arbetssätt i fokus

Tidig läsundervisning i ett andraspråksperspektiv

Vi har inlett arbetet med en systematisk forskningssammanställning om tidig läsundervisning för andraspråkstalande elever med syfte att ge lärare kunskap om hur de kan främja elevernas läsutveckling.

Läs om forskningssammanställningen

Arbetsgång för vår metod

Vårt arbete med systematiska forsknings- sammanställningar går över tid genom flera faser, från inventering av lärares och förskollärares behov av kunskap från forskningen fram till sammanställning av resultat och slutsatser.

Läs om vår metod för att säkerställa vetenskaplig kvalitet och relevans.

Forskningsfinansiering

Årets utlysning

När årets utlysning av forskningsbidrag stängde 7 maj hade 79 ansökningar kommit in. 

– Det är roligt att se intresset för vår utlysning! Nu tar arbetet med beredning vid och vi ser fram emot flera bra, nya projekt som kan bidra till barns och elevers utveckling och lärande, säger Skolforskningsinstitutets forskningssekreterare Maria Bergman.

Granskning och bedömning av ansökningarna har inletts och i oktober fattar institutets vetenskapliga råd beslut om tilldelning av forskningsbidrag. Beslutet publiceras på vår webbplats skolfi.se och i ansökningssystemet Prisma.

Här kan du se hur beredningsprocessen går till.

Avslutade finansierade forskningsprojekt

På vår webbplats Skolforskningsportalen presenterar vi avslutade och slutrapporterade forskningsprojekt som Skolforskningsinstitutet har finansierat.

I artiklarna intervjuas projektledarna om hur forskningen har genomförts och hur lärare och förskollärare har arbetat tillsammans i

projektet. De berättar också om forskningsresultat som lärare och förskollärare kan inspireras av i sin undervisning.

Läs om tre forskningsprojekt som, inom gymnasieskolan, har studerat till exempel digitala sökningar, hållbar utveckling och handlingskompetens.

Här ses vi i höst!

Välkommen att besöka oss på Skolgården 25–28 september!

Skolforskningsinstitutet deltar på Skolgården, ett samarbete mellan alla skolmyndigheter.

I Skolgårdens monter på Bokmässan i Göteborg finns representanter från varje myndighet och en scen för egna och gemensamma seminarier.

Läs om Skolgården

Aktuell Skolpolitik

26–27 augusti hålls konferensen Aktuell skolpolitik 2025 i Umeå. Christina Månberg, Skolforskningsinstitutets direktör, medverkar i konferensens program.

Forskartorget

25 september kl. 13.05 lanserar vi ny forskning om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning på Forskartorget på Bokmässan i Göteborg.

ForskarFredag

26 september ses vi i ForskarFredags lärarhörna på forskarmässan i AlbaNova universitetscentrum i Stockholm.

Trevlig sommar!

Under juli månad har vi begränsad bemanning på kansliet. Kontakta oss enklast via mejl: info@skolfi.se



Om Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.


Kontaktpersoner

Kommunikationschef
Eva Grönlund