2025-09-25 18:37Senaste nytt

Nr 72, september 2025

Elever har lektion i klassrum

Undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning

Delaktighet är en bärande princip 

Elevers delaktighet och lärande formas i hög grad av hur kommunikationen och interaktionen utformas i klassrummet. Genom en medveten utveckling av undervisningsprocessen kan eleverna ges bättre förutsättningar för både aktivt deltagande och fördjupat lärande.

Utifrån de utvecklingsmöjligheter som finns i interaktionen och kommunikationen – och som lyfts fram i forskningssammanställningen – blir det tydligt att det inte enbart är lärarens metodval eller organisatoriska ramar som möjliggör elevers delaktighet och lärande. Resultaten pekar på betydelsen av:

  • kommunikationsmönstren i undervisningen - en balanserad växling mellan att leda och att lyssna

  • lärarens lyhördhet och förmåga att komma i samklang med eleverna

  • lärarens didaktiska handlingskompetens – att balansera mellan struktur och flexibilitet.

– Undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning handlar inte bara om kunskap i ämnen och ämnesområden, utan också om att skapa förutsättningar för självständighet, socialt samspel och delaktighet. När delaktighet blir en bärande princip i undervisningen stärks både lärandet och elevernas möjligheter att växa in i rollen som aktiva medborgare, säger Karolina Fredriksson Erson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.

I forskningssammanställningen erbjuds lärare kunskap i form av begrepp, resonemang och konkreta undervisningsstrategier som kan stödja arbetet med att analysera, förstå och vid behov utveckla undervisningen.

– I vår forskningssammanställning visar vi hur detta kan göras – och varför sättet att göra det på verkligen gör skillnad, säger Karolina Fredriksson Erson.

Undervisning med elever med IF – delaktighet och lärande, finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av resultaten.

På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.

Forskningsfinansiering

Praktiknära forskning i förskolan – samverkan för barns utveckling och lärande

Är du förskollärare, barnskötare, rektor i förskola, eller på annat sätt verksam i förskolan?

Välkommen till Skolforskningsinstitutets förskolekonferens 11 november där vi belyser undervisning på vetenskaplig grund i förskolan utifrån projekt som finansierats i vår utlysning. 

Konferensen hålls i Stockholm. Delar av konferensen kommer att sändas digitalt. 

Läs om Skolforskningsinsititutets förskolekonferens och anmäl dig här

Bidragsbeslut

28 oktober kl. 10.10 presenterar vi de forskningsprojekt som har beviljats bidrag för praktiknära skolforskning.

Presentationen hålls på Lärarnas forskningskonferens som i år hålls på Kärrtorps gymnasium. Bidragsbesluten publiceras även på vår webbplats skolfi.se.

Vi är också på plats hela dagen på Kärrtorps gymnasium med ett bokbord. Vi ses där!

Läs om årets utlysning av forskningsbidrag.

Forskningssammanställningar

Ny forskning om undervisning i ämnet religionskunskap

På Kunskapsveckan vid Umeå universitet lanserar vi en ny forskningssammanställning om att hantera kontroversiella frågor i religionsundervisning.

Forskningssammanställningen presenteras 29 oktober kl. 13.00 på plats i Umeå och digitalt. Anmälan är obligatorisk för båda alternativen.

 



Om Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.


Kontaktpersoner

Kommunikationschef
Eva Grönlund