Elevers delaktighet och lärande formas i hög grad av hur kommunikationen och interaktionen utformas i klassrummet. Genom en medveten utveckling av undervisningsprocessen kan eleverna ges bättre förutsättningar för både aktivt deltagande och fördjupat lärande.
Utifrån de utvecklingsmöjligheter som finns i interaktionen och kommunikationen – och som lyfts fram i forskningssammanställningen – blir det tydligt att det inte enbart är lärarens metodval eller organisatoriska ramar som möjliggör elevers delaktighet och lärande. Resultaten pekar på betydelsen av:
kommunikationsmönstren i undervisningen - en balanserad växling mellan att leda och att lyssna
lärarens lyhördhet och förmåga att komma i samklang med eleverna
lärarens didaktiska handlingskompetens – att balansera mellan struktur och flexibilitet.
– Undervisningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning handlar inte bara om kunskap i ämnen och ämnesområden, utan också om att skapa förutsättningar för självständighet, socialt samspel och delaktighet. När delaktighet blir en bärande princip i undervisningen stärks både lärandet och elevernas möjligheter att växa in i rollen som aktiva medborgare, säger Karolina Fredriksson Erson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
I forskningssammanställningen erbjuds lärare kunskap i form av begrepp, resonemang och konkreta undervisningsstrategier som kan stödja arbetet med att analysera, förstå och vid behov utveckla undervisningen.
– I vår forskningssammanställning visar vi hur detta kan göras – och varför sättet att göra det på verkligen gör skillnad, säger Karolina Fredriksson Erson.
Undervisning med elever med IF – delaktighet och lärande, finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av resultaten.
På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.
Illustration: Ása Jóhannsdóttir
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.