Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Projekten delar på sammantaget drygt 35 miljoner kronor över en treårsperiod.
Forskningsprojekten ska genomföras inom grundskolan, specialskolan och gymnasieskolan och kommer bland annat att studera historiebruk, algebra, litteraturundervisning och ordinlärning.
− Det är väldigt roligt att få presentera dessa mottagare av forskningsbidrag idag. Jag är övertygad om att den praktiknära forskning som nu kommer till stånd bidrar till elevers lärande – och till lärares utveckling av den vetenskapliga grunden i undervisningen, säger Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg.
Skolforskningsinstitutets forskningsprofil har krav på tydlig förankring och samverkan med förskolor och skolor, i kombination med krav på högsta vetenskapliga kvalitet. Vid årets utlysning inkom 97 ansökningar från 22 lärosäten och institut.
Skolforskningsinstitutets forskningsprofil
Från Pestalozzi till algebramåndag – design av en skolövergripande algebrastrategi Projektledare: Linda Ahl, Göteborgs universitet
Att utveckla elevers förståelse av politiskt ansvar genom nyhetsbevakning i ämnet samhällskunskap: en studie om skapandet av en didaktisk modell Projektledare: Martin Jakobsson, Karlstads universitet
Matematiska problem för en berikad och differentierad undervisning Projektledare: Helena Johansson, Mittuniversitetet
Historiebruk och progression i elevers lärande Projektledare: Maria Johansson, Karlstads universitet
Inkluderande NO-undervisning i skolor med socioekonomiska utmaningar Projektledare: Magnus Oskarsson, Mittuniversitetet
Historieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar – en interventionsstudie i samverkan mellan lärare och forskare Projektledare: David Rosenlund, Malmö universitet
Utvärdering av aktiva lärandemetoder för att stärka ordförrådet hos mellanstadieelever med och utan språkstörning Projektledare: Olof Sandgren, Lunds universitet
Värmland (Re)imagined. Platsbaserad litteratur- och historieundervisning för en hållbar framtid Projektledare: Sofia Wijkmark, Karlstads universitet
Beslutet om beviljade ansökningar har publicerats på Skolforskningsinstitutets webbplats. Samtliga sökande får meddelande om beslut och yttrande via kontot i ansökningssystemet Prisma om ett par veckor.
Finansierade forskningsprojekt 2024
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.