2024-10-15 12:28Pressmeddelande

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren

Elever och lärare arbetar i klassrummet.

I dag publicerar vi en systematisk forskningssammanställning om skrivundervisning

Att kunna skriva är viktigt i många skolämnen. Därför har den tidiga skrivundervisningen stor betydelse för hur bra elever lyckas i skolan och för att utveckla sin egen identitet.

Skrivande är också en nödvändig färdighet för att senare kunna delta i arbetslivet och samhället. Att lära sig skriva är en komplicerad process som kan börja redan i förskolan och pågå genom hela skolgången. Forskningssammanställningen fokuserar på skrivundervisning som hjälper elever i F–3 att utveckla sin handskrift, stavning och textkvalitet.

I sammanställningen presenteras resultat om undervisning som stödjer skrivutvecklingen i följande fem kategorier:

  • Samtal om text.
  • Explicit skrivstrategiundervisning.
  • Meningsfulla kontexter.
  • Explicit stavningsundervisning.
  • Mångsidig handskriftsundervisning.

– Forskningssammanställningen bidrar med olika arbetssätt som lärare kan använda i sin undervisning, säger Eva Bergman, forskningssammanställningens projektledare. – Eftersom skrivande är väldigt komplext behövs en balanserad skrivundervisning med ett helhetstänkande, fortsätter Eva Bergman.

Kunskapsutveckling i både läsning och skrivning är grundläggande för att eleverna ska nå målen och det har varit stort fokus på att främja elevers läskunskaper.

– Skrivande är ett område som uppmärksammats i mindre grad än läsning inom svensk skolforskning, säger Skolforskningsinstitutets direktör Christina Månberg. – Därför är  forskningssammanställningen som lanseras idag ytterst angelägen, fortsätter Christina Månberg.

Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren finns att läsa och ladda ner i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av forskningsresultaten.

På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.

Illustration: Ása Jóhannsdóttir



Om Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.


Kontaktpersoner

Kommunikationschef
Eva Grönlund