Skolan har ett viktigt uppdrag att stärka elevers kritiska tänkande. I takt med skolans digitalisering finns det även behov av att stärka elevers källkritik i mötet med olika typer av digital information. Lärare i samhällskunskap har en speciellt viktig uppgift i arbetet med elevers kritiska tänkande och källkritik i relation till samhällsfrågor. Men för att lyckas med den här uppgiften behöver lärare få tillgång till forskning om hur undervisning bäst kan utformas i praktiken.
Skolforskningsinstitutet har nyligen presenterat en forskningssammanställning om hur lärare i samhällskunskap kan stärka elevers kritiska tänkande och källkritik i samhällsfrågor. Efter en omfattande sökning, relevans- och kvalitetsgranskning av tusentals forskningsstudier landade vi till slut i 30 studier från nio länder som utgör underlag för den systematiska översikten.
I dessa studier beskrivs några särskilt viktiga aspekter av undervisningen som har betydelse för att elever ska utveckla förmågor att tänka kritiskt och bedriva god källkritik i samhällskunskap.
Vi kan konstatera att lärare har en nyckelroll för att ge elever det stöd de behöver för att tolka, granska och värdera olika typer av information om samhällsfrågor.
I översikten finns flera konkreta exempel på hur detta kan göras i praktiken.
Läs mer
Den systematiska översikten Kritiskt tänkande och källkritik – undervisning i samhällskunskap finns att hämta i fulltext i pdf-format på vår webbplats. Där finns även ett informationsblad och en sammanfattning av forskningsresultaten.
På webbplatsen skolforskningsportalen.se finns ytterligare material som kan inspirera till att använda våra forskningssammanställningar.
9 februari arrangeras #SaferInternetDay2021, ett EU-initiativ för att främja ett säkrare internet med särskilt fokus på barn och unga.
Skolforskningsinstitutet är en statlig myndighet som verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund. Det gör vi genom att sammanställa forskningsresultat och fördela forskningsbidrag för praktiknära forskning.