Den nya översikten tar upp ett angeläget ämne, lekens betydelse för att utveckla barns sociala förmågor och har fokus på hur förskollärare kan genomföra arbetet.
– Jag hoppas att översikten kan utgöra ett viktigt underlag för förskollärares kollegiala utveckling av undervisningen i förskolan, säger Skolforskningsinstitutets direktör Camilo von Greiff.
Leken har en central plats i förskolans verksamhet och lekens betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande lyfts fram i den reviderade läroplanen för förskolan som träder i kraft i juli i år. Lekens möjligheter att främja barns sociala förmågor framgår också i barnkonventionen.
Syftet med översikten är att ge förskollärare värdefulla insikter kring den egna undervisningen och uppslag till hur den kan utvecklas.
– Forskningen sätter ord på det som sker och ger kunskap i form av begrepp och teman, säger Karolina Fredriksson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet.
– Översikten ger en ökad förståelse av hur förskolläraren kan leda lek och bedriva undervisning i förskolan, fortsätter hon.
Läs mer
Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan finns att hämta i fulltext i pdf-format på vår webbplats:
https://www.skolfi.se/forskningssammanstallningar/publicerade-systematiska-oversikter/att-genom-lek-stodja-och-stimulera-barns-sociala-formagor/
Publicerade systematiska översikter:
www.skolfi.se/forskningssammanstallningar/publicerade-systematiska-oversikter
Ytterligare information
Eva Grönlund, kommunikationschef vid Skolforskningsinstitutet, e-post: eva.gronlund@skolfi.se, tel: 08-523 29 802.
Skolforskningsinstitutet verkar för att undervisningen i förskolan och skolan bedrivs på vetenskaplig grund.